Generalforsamling 2025

februar 27 @ 19:00 – 21:00

  • Valg af dirigent
  • Valg af referent og stemmeudvalg
  • Bestyrelsens beretning
  • Beretning fra generalforsamlings nedsatte udvalg
  • Regnskab
  • Behandling af indkomne forslag
  • Planer for det kommende års arbejde
  • Fastsættelse af kontingent
  • Godkendelse af budget
  • Valg af formand i ulige år
  • Valg af kasserer i lige år
  • Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter. 2 på valg i lige år og 1 på valg i ulige år.
  • Valg af revisorer og revisorsuppleant • Valg af personer til udvalg
  • Eventuelt

Referat 

Deltagere: Daniel (mek), Mikkel (tog), Julie (mek), Nick (mek), Poul (flex), Lene (at), Bente (at), Annelise (at), Pia (flex), Anders (tog), Jesper L (tog), Tine (tek), Klaus (træ), (Dor)thea (flex), Annette (flex), alla (tek), Katja (tek), Kanan (træ)

Vi starter kl. 19.04.
Formanden byder velkommen. 

Til dirigent vælges Thea.

Til referent vælges Mikkel

Formanden afgiver bestyrelsens beretning som primært er formandens beretning. Det er også det der er blevet indsendt til kommunen. 

“Siden sidste år har vi reduceret medlemsskabs afgiften til 1.000,-/år og har fået ryddet op i aktive/ inaktive medlemmer. Vi har opfordret værkstederne til at indkøbe fællesudstyr for at reducere bankbeholdningen.
Desværre oplever vi manglende engagement i bestyrelsen, og jeg har bedt flere medlemmer om at forsøge engagere sig, i sær i forbindelse med at jeg som formand de sidste 6 år gerne ville trække mig fra posten.
Men som det ser ud lige nu bliver jeg en omgang mere (2 år) ved general forsamlingen.
Vi har planlagt at afholde 2 fællesarbejdsdage (en før og en efter sommerferien 2025) – disse har i fortiden bragt engagerede folk sammen.
Desuden har vi opfordret til hvert af de 6 værksteder finder en fælles dag om ugen hvor de alle mødes, så man er sikker på noget sker hele tiden i huset, dette er gennemført flere steder (mekanik onsdagen, togklubben om tirsdagen og delvist mandag på tekstil).
I listeform kan nævnes disse aktiviteter, aftalt på bestyrelsesmødet 13/11-2024:
Der skal planlægges års afslutning/Aktivitetsplanlægning for næste år
GeneralForsamling
2 arbejdsdage (tidlig og sen sommer)
6 bestyrelsesmøder (hver anden måned)
Forsøge skabe flere værkstedsdage – åbenthus dage
Flere deltagelser til loppemarkeder i Prismen
Vi har følgende værksteder

ATELIER
Værkstedet har fokus på maleri aktiviteter, med 9 medlemmer – der er planlagt 2 fælles møder i løbet af året, der er ingen faste møde dage.
Repræsenteret i bestyrelsen af Marianne Hansen Boch

MEKANIK
Værkstedet har fokus på motorcykler og anden mekanik, med 7 medlemmer – der er fast møde dag onsdage igennem hele året.
Repræsenteret i bestyrelsen af Daniel Nielsen

MODELJERNBANE
Værkstedet har fokus på modeltoge- er fast klub dag om torsdagen. Værkstedet har et medlem, nemlig foreningen “GoldenSpikes” som er en forening med egen formand, kassere og general forsamling. https://goldenspike.dk/
Repræsenteret i bestyrelsen af Anders Harbo

SYVÆRKSTED
Værkstedet har fokus på tekstil aktiviteter, med 7 medlemmer – der er planlagt 2 fælles møder i løbet af året, der er ingen faste møde dage.
Repræsenteret i bestyrelsen af Alla Sinkevich

TRÆ OG METAL
Værkstedet har fokus på snedker og smedje aktiviteter, med 9 medlemmer – der er planlagt 2 fælles møder i løbet af året, der er ingen faste møde dage.
Repræsenteret i bestyrelsen af Klaus Liljefors

FLEX VÆRKSTED
Værkstedet har fokus på blandet aktiviteter, med 9 medlemmer – der er planlagt 2 fælles møder i løbet af året, der er ingen faste møde dage.
Repræsenteret i bestyrelsen af Poul Nielsen

Vi har ikke de store planer for 2025 udover disse – største arbejdet vil ligge i at engagere nye medlemmer.”

Det tilføjes at kommunen har sendt en opgørelse på alle de fælles udgifter og vand varme m.m. Det er alt blevet betalt i løbet af året.
Lene er glad for at formanden taget to år mere.
Annette spørger til loppemarked i prismen.
Lene fortæller at vi har mulighed for at få en gratis plads men at det forudsætter at man henvender sig på forhånd så der er en plads. 
Der spørges til hvordan vi koordinerer denne plads internt. Marianne, som ikke er her i dag, har styr på hvordan vi plejer at gøre.

Der er ingen udvalg i år.

Vi går til regnskab.

Der er kommet ny kasser i løbet af året. Regnskabet er sendt ud til alle kontaktpersoner og det ligger også på hjemmesiden. Regnskabet køres i Dinero og følger standart opsætningen. Der har været uddelt en del overskud og derfor er der en stor negativ indtægt da vi som aftalt skulle nedbringe formuen med det for meget indbetalte kontingent.

Daniel gennemgår regnskabet. Der forklares lidt om det tilbagebetalte kontingent.

Det indskærpes at der er penge til fælles indkøb til værkstederne. Man skal blot være enige i værkstedet inden køb.
Der spørges til om man selv skal lægge ud for indkøb. Til det er svaret ja. Efterfølgende refunderes udgiften som der skal være et bilag på.

Der er ingen indkomne forslag.

Planer for kommende års arbejde som nævnt i beretning

Kontingent foreslås beholdt på 1000,- årligt. Det vil få regnskabet til at balancere på et rundt 0.

Der spørges til hvem der afholder udgifter til fx reparation af vask. Det er kommunen der skal vedligeholde det faste inventar men vi kommer til selv at sætte det i gang og sende regning bagefter til kommunen.

Der spørges til affald. Som vi sidste år vedtog at alle selv tager affald med hjem. Da vi så ikke skal betale for industri affald. 

Der spørges til eventuelt en ”rengørings person” der tager sig af håndklæder, gulvvask m.m. Det var på tale for 2 år siden. Men har ikke været snakket om i år. 
Der bliver lidt snak om rengøring generelt og turnusordningen som tidligere har været forsøgt uden held.

Budget bliver godkendt.

Valg af formand. Daniel vil gerne gå af men har valgt at tage 2 år mere. 

De nuværende vedtægter er konkrete valg til forskellige poster. Men i praksis er det kontaktpersonerne der fordeler posterne. Vi tillader at springe disse valg over i år og ændrer vedtægterne til næste år.

Valg af revisor Tony genvælges. Det foreslås at lave et udvalg der finder ud af rengøring. Bestyrelsen foreslår at de finder nogen mulige løsninger og mælder tilbage.

Vi holder en pause og spiser noget mad inden evt.

Til eventuelt siger Daniel at vi har 3 udeståender med kommunen. Det handler om El, VVS og fjernvarme. Der er sendt sager ind til kommunens ”vedligeholdeldessystem” men der sker ikke noget. Vi afventer at vores kontakt medarbejdere kommer tilbage fra barsel hvorefter vi rykker dem igen.

Det foreslås at vi benytter nogen af vores penge på at udbedre de vigtigste ting og så sende regningen til kommunen. Men der spørges så til hvor lang tid vi så eventuelt skal vente på at få pengene igen fra kommunen. 

Fra flex spørges til om vi kunne søge midler til en ny fælles keramik ovn og drejeskive til de 4 keramik medlemmer i flex. 

Træ og metal og tog fortæller hvordan de har købt ind i 2024 ved at købe og derefter få refunderet hos bestyrelsen.

Beløb i fx 40.000,- klassen kan ikke købes direkte. Men man kan måske søge fonde. 

Det nævnes at der kan tilkomme en forbrugsudgift på el. Men det har vi tilsyneladende allerede på den ovn vi har. 

Der kommer flere gode forslag til hvordan man kan få fat i ovne til en billigere pris fx brugt.

Fra træ og metal udtrykkes bekymring omkring placering af ovnen da den sikkert ender med at stå der. Det er sikkert ok forudsat at den erstatter den nuværende ovn.

Vi afslutter GF kl. 20.30